210 99 69 888
|
 
 

Νικόλαος Γύζης, 5 Ευρώ, το πρώτο έγχρωμο, 175 χρόνια από τη γέννησή του, Blister, Ελλάδα, 2017

Κωδικός προϊόντος: BOG2017-8

26.90

+ -
Δόσεις Υπολογισμός μεταφορικών

 Πρόκειται για το πρώτο νόμισμα που παράγει το Νομισματοκοπείο με χρήση χρώματος και η διάθεση του στο κοινό ξεκίνησε την Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2017.Το συλλεκτικό νόμισμα απεικονίζει την προτομή του Νικολάου Γύζη στην εμπρόσθια όψη και μια ζωγραφική παλέτα με την υπογραφή του στην οπίσθια όψη. To φιλοτέχνησε ο βραβευμένος χαράκτης της Τράπεζας της Ελλάδος Γιώργος Σταματόπουλος.Το Ίδρυμα Εκτύπωσης Τραπεζογραμματίων και Αξιών (Ι.Ε.Τ.Α.) της Τράπεζας της Ελλάδος στο πλαίσιο του νομισματικού του προγράμματος για το 2017 προχώρησε στην παραγωγή ενός blister με συλλεκτικό νόμισμα, αφιερωμένο στα 175 χρόνια από τη γέννηση του Νικολάου Γύζη.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΥΖΗΣ (1842-1901)

Ο Νικόλαος Γύζης, ένας από τους κορυφαίους νεοέλληνες ζωγράφους, γεννήθηκε στην Τήνο αλλά μεγάλωσε στηνΑθήνα, όπου παρακολούθησε μαθήματα στο Σχολείον των Τεχνών (μετέπειτα Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών).

Το 1865 έλαβε υποτροφία για σπουδές στην περίφημη Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου, όπου αφομοίωσε την άψογη τεχνική και τα διδάγματα του ακαδημαϊκού ρεαλισμού. Με εξαίρεση μικρά διαστήματα που έζησε και εργάστηκε στην Ελλάδα, πέρασε το υπόλοιπο της ζωής του κυρίως στο Μόναχο, όπου και έφθασε να γίνει τακτικός καθηγητής της Ακαδημίας. Μετά το ταξίδι του στη Μικρά Ασία μαζί με τον Νικηφόρο Λύτρα, το έργο του εμπλουτίζεται χρωματικά και στρέφεται κυρίως σε ελληνικά ηθογραφικά θέματα. Στην ύστερη φάση της, η τέχνη του είναι περισσότερο ποιητική και ιδεαλιστική, εμπνεόμενη συχνά από την ελληνική μυθολογία και θρησκευτικά θέματα, με εμφανή την επίδραση του συμβολισμού.

Τεχνικές προδιαγραφές:

Ονομαστική αξία: €5

Διάμετρος: 30,50 χιλ.

Βάρος: 18,80 γρ.

Μορφή στεφάνης: λεία

Υλικό: κράμα χαλκού, ψευδαργύρου, νικελίου

Συσκευασία: τρίπτυχη συσκευασία σε θήκη

Μέγιστη ποσότητα τύπωσης: 5.000 τεμάχια

Ποιότητα τύπωσης: κυκλοφορίας

Καλλιτέχνης νομίσματος: Γ. Σταματόπουλος

Καλλιτέχνης συλλεκτικής συσκευασίας:

Α. Μιχελιουδάκη

ΠΑΡΑΔΟΣΗ 5-15/1/2018 

CuNi/Χαλκονικέλιο
30.5χιλ (mm)
(?)
2017
5 € (Ευρώ)

Εισάγετε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα.

Ο Νικόλαος Γύζης (Σκλαβοχώρι Τήνου, 1 Μαρτίου 1842[1] – Μόναχο, 22 Δεκεμβρίου 1900 (ι) / 4 Ιανουαρίου 1901 (γ) ) ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς Έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα της λεγόμενης «Σχολής του Μονάχου». Διακρίθηκε σε όλα τα χρόνια των σπουδών του και πήρε τα πρώτα βραβεία στην ξυλογραφία, τη ζωγραφική και τη χαλκογραφία.[2]

Ο Νικόλαος Γύζης αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του ακαδημαϊκού ρεαλισμού του ύστερου 19ου αιώνα, του συντηρητικού εικαστικού κινήματος που είναι γνωστό ως «Σχολή του Μονάχου», τόσο σε ελληνικό όσο και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Συμμετείχε και βραβεύτηκε σε πάρα πολλές ελληνικές και ευρωπαϊκές εκθέσεις, από το 1870 έως το 1900. Μάλιστα, μετά τον θάνατό του το 1901, τιμήθηκε με έκθεση έργων του στην 8η Διεθνή Καλλιτεχνική Έκθεση του Γκλασπαλάστ (Glaspalast).

 

Σπουδαστής στην Ακαδημία του Μονάχου, ενστερνίστηκε όλες τις αρχές των Γερμανών δασκάλων του, φτιάχνοντας έργα σπάνιας επιδεξιότητας μέσα στα όρια του ιστορικού ρεαλισμού και της ηθογραφίας. Με τα έργα του, ειδικά αυτά της νεότητάς του, έλαβε τον χαρακτηρισμό «γερμανικότερος των Γερμανών» και επαινέθηκε με το παραπάνω από τους τεχνοκριτικούς και τον Τύπο της εποχής.

 

Δύο από τα μεγάλα «γερμανικά» του έργα, οι Ελεύθερες τέχνες και τα πνεύματα της καλλιτεχνικής βιοτεχνίας, που κοσμούσαν την οροφή Μουσείου Διακοσμητικών Τεχνών του Καϊζερσλάουτερν (1878–1880), και Ο θρίαμβος της Βαυαρίας, που κοσμούσε την αίθουσα συνεδριάσεων του Μουσείου Διακοσμητικών Τεχνών της Νυρεμβέργης (1895–1899) — καταστράφηκαν κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

 

Μερικά από τα έργα του, όπως Τα αρραβωνιάσματα (1875])[11] και Το κρυφό σχολειό (1885, συλλογή Εμφιετζόγλου), βασίζονται σε προφορικούς θρύλους της εποχής της Τουρκοκρατίας, των οποίων η αντιστοιχία στην ιστορική πραγματικότητα αμφισβητείται σήμερα, χωρίς βέβαια αυτό να μειώνει την καλλιτεχνική αξία των παραπάνω έργων.

 

Άτομο βαθιά θρησκευόμενο, στράφηκε αργότερα προς τις αλληγορικές και τις μεταφυσικές παραστάσεις. Τα λεγόμενα «θρησκευτικά» του έργα, με πλέον χαρακτηριστικό τον πίνακα Ιδού ο Νυμφίος έρχεται (1895–1900, Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδας - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου), αντιπροσωπεύουν τα οράματα του ώριμου πλέον καλλιτέχνη και δηλώνουν απερίφραστα τις υπαρξιακές του αγωνίες. Κυρίαρχο θέμα των ώριμων έργων του ήταν ο αγώνα του εναντίον του Κακού και η τελική νίκη του Καλού. Η σημαντικότερη μορφή σ' αυτά τα έργα του είναι η γυναίκα, που άλλοτε εμφανίζεται ως Τέχνη, άλλοτε ως Μουσική, άλλοτε ως Άνοιξη, άλλοτε ως Δόξα, κ.λπ.

 

Νεότεροι μελετητές του έργου του διακρίνουν ότι στα λιγότερο γνωστά ύστερα έργα του, και κυρίως στα σχέδιά του με κάρβουνο και κιμωλία, ο Γύζης δίνει μια εξπρεσιονιστική τάση απελευθέρωσης από τον ακαδημαϊκό ρεαλισμό.

Ο Γύζης φιλοτέχνησε επίσης αφίσες και εικονογράφησε βιβλία.

 
Φόρτωση ...