210 99 69 888
|
 
 
€10 Ασήμι 925 Νόμισμα, Ελληνικός Πολιτισμός, Proof, Ελλάδα, 2017
€10 Ασήμι 925 Νόμισμα, Ελληνικός Πολιτισμός, Proof, Ελλάδα, 2017

€10, Ασήμι 925, Έλληνες Φιλόσοφοι - Διογένης, Proof, Ελλάδα, 2017

Κωδικός προϊόντος: BOG2017-5

120.00

+ -
Δόσεις Υπολογισμός μεταφορικών

Εξαιρετικό νόμισμα ονομαστικής αξίας €10 σε Ασήμι 925 Νόμισμα, Διογένης,Ελληνικός Πολιτισμός, Proof, Ελλάδα, 2017

ΔΙΟΓΕΝΗΣ (412 ή 404-323 π.Χ.)

Ο Διογένης γεννήθηκε στη Σινώπη του Πόντου και ήταν ο χαρακτηριστικότερος κυνικός φιλόσοφος. Ήλθε εξόριστος στην Αθήνα, όπου μαθήτευσε κοντά στον Αντισθένη, μαθητή του Σωκράτη και ιδρυτή της κυνικής σχολής, ιδανικά της οποίας ήταν η απλότητα, η αυτάρκεια, η λιτότητα, η αυτογνωσία και η ηθική ευθύτητα. Οι κυνικοί πιθανότατα ονομάστηκαν έτσι από τη λέξη κύων (σκύλος), που ήταν και το προσωνύμιο του Διογένη, ο οποίος συνήθιζε να ελέγχει με δηκτικό τρόπο τους συμπολίτες του. Στην Αθήνα λέγεται ότι ζούσε σε ένα πιθάρι και ότι περιφερόταν την ημέρα κρατώντας ένα φανάρι και λέγοντας «ἄνθρωπον ζητῶ», με την έννοια του έντιμου ή αληθινού ανθρώπου. Τελευταίος σταθμός της ζωής του Διογένη ήταν η Κόρινθος, όπου λέγεται ότι επιδίωξε να τον συναντήσει ο Μέγας Αλέξανδρος.

Στην ερώτησή του «Τι χάρη θέλεις να σου κάνω;», ο Διογένης απλά απάντησε «Σταμάτα να μου κρύβεις τον ήλιο»,  χαρακτηριστικό της περιφρόνησής του για τις κοινωνικές συμβάσεις και τα υλικά αγαθά.Ο Διογένης ο αποκαλούμενος «Κυνικός», ή Διογένης ο Σινωπεύς (αρχ. Διογένης ὁ Σινωπεύς) ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Φέρεται να γεννήθηκε στη Σινώπη περίπου το 412 π.Χ., (σύμφωνα με άλλες πηγές το 399 π.Χ.), και πέθανε το 323 π.Χ. στην Κόρινθο, σύμφωνα με τον Διογένη τον Λαέρτιο, την ημέρα που ο Αλέξανδρος ο Μέγας πέθανε στη Βαβυλώνα. Εξαιτίας της απόστασης, και εξαιτίας του γεγονότος ότι η ημερομηνία θανάτου του Διογένη δεν είναι ακριβώς γνωστή, ο Λαέρτιος πιθανώς παραθέτει κάποιον θρύλο. Ο Πλούταρχος αναφέρει ότι ο Σωκράτης πέθανε την ημέρα της γέννησης του Διογένη

Θεωρείται ο κυριότερος εκπρόσωπος της Κυνικής Φιλοσοφίας. Χρησιμοποιούσε τον αστεϊσμό και το λογοπαίγνιο ως μέσο για τα διδάγματά του. Πίστευε πως η ευτυχία του ανθρώπου βρίσκεται στη φυσική ζωή και πως μόνο με την αυτάρκεια, τη λιτότητα, την αυτογνωσία και την άσκηση μπορεί κανείς να την εξασφαλίσει.

Ασήμι
925
34,1
40 mm
(?)
2017
10 EURO (€)
Proof
Τράπεζα της Ελλάδος
2000
Greece

Εισάγετε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα.

Η κυνική φιλοσοφία λέγεται έτσι γιατί είχε ως έμβλημά τον "κύνα" (σκύλος στα αρχαία ελληνικά). Δήλωναν πως "εμείς διαφέρουμε από τους άλλους σκύλους διότι εμείς δεν δαγκάνουμε τους εχθρούς αλλά τους φίλους, για να τους διορθώσουμε".

Γεννήθηκε στη Σινώπη του Πόντου αλλά κατά τα μέσα του 4ου π.Χ. αιώνα ήλθε στην Αθήνα εξόριστος από τη γενέτειρά του, επειδή, με τον τραπεζίτη πατέρα του Ικεσία, είχαν παραχαράξει το νόμισμα της πόλης («Ο Διογένης όταν εξορίστηκε από την πατρίδα του για κάποια παραχάραξη νομισμάτων, ήλθε στην Αθήνα, σχετίστηκε με τον κυνικό Αντισθένη, αισθάνθηκε έλξη για τον τρόπο ζωής του και ακολούθησε την κυνική φιλοσοφία αδιαφορώντας για την μεγάλη του περιουσία». Σούδα, “Διογένης” n. 1143. Όταν οι Αθηναίοι τον κορόιδευαν πως οι Σινωπείς τον είχανε εξορίσει αυτός με αστεϊσμό απαντούσε: "Εγώ τους καταδίκασα να μείνουν εκεί".

 

Στην Αθήνα παρακολουθούσε μαθήματα κοντά στον ιδρυτή της κυνικής φιλοσοφίας Αντισθένη. Παροιμιώδης έμεινε η απλότητα, η λιτότητα, το ελεγκτικό και χλευαστικό πνεύμα του απέναντι στους άλλους. Η παράδοση λέει ότι είχε μόνιμη κατοικία του ένα πυθάρι και γυρνούσε στους δρόμους όλη μέρα με ένα φανάρι. Όταν τον ρωτούσαν τι το χρειάζεται το φανάρι την ημέρα, αυτός απαντούσε: "Αναζητώ τον άνθρωπο". Επιγραμματικό είναι και αυτό που είπε κάποτε, όταν ο Μέγας Αλέξανδρος έστειλε γράμμα στον Αντίπατρο, με κάποιο αγγελιαφόρο που ονομαζόταν Αθλίας : "Ἀθλίας,παρ' ἀθλίου, δι' Ἀθλίου πρὸς ἄθλιον" (Ο άθλιος στέλνει άθλια επιστολή με τον Άθλιο προς έναν άθλιο).

 


Η διδασκαλία του

Ο Διογένης συχνά κυκλοφορούσε την ημέρα με ένα αναμμένο φανό, όταν τον ρωτούσαν "γιατί κρατάς φανό, ημέρα;" αυτός απαντούσε "Αναζητώ τον Άνθρωπο" O Διογένης έψαχνε να βρεί ένα ανθρώπινο ον, αλλά έλεγε πως έβλεπε μόνο κατεργάρηδες και αχρείους.

Ο Διογένης έθιξε αποκλειστικά κοινωνικά και ηθικά προβλήματα. Η διδασκαλία του ήταν ουσιαστικά επαναστατική και ανατρεπτική για την τάξη που επικρατούσε τότε. Προσπάθησε με τα επιχειρήματα του να αλλάξει την ανθρώπινη κοινωνία που είχε διαφθαρεί. Αυτό κατά τη γνώμη του θα γινόταν δυνατό αν ο άνθρωπος επέστρεφε στη φύση. Πίστευε, δηλαδή, πως η ευτυχία του ανθρώπου βρίσκεται στη φυσική ζωή και πως μόνο με την αυτάρκεια, τη λιτότητα, την αυτογνωσία και την άσκηση μπορεί να την εξασφαλίσει. Ο Διογένης Λαέρτιος παραθέτει μεγάλο κατάλογο από έργα του Διογένη του Κυνός, από τα οποία σώζονται αρκετά, δυστυχώς όχι στην ελληνική.

 
 
Φόρτωση ...